LopendNieuws

De wet DBA en gevolgen voor bezorgers

Wie regelmatig de krant leest of nieuwsuitzendingen op TV volgt zal het niet ontgaan zijn. De VAR is verdwenen en daarvoor in de plaats komt de Wet DBA. Wat houdt deze wijziging nu in voor bezorgers, depothouders en rittenrijders? Voor u verder leest, we kunnen u gelijk geruststellen, het heeft geen gevolgen voor de beloning die NDC aan u verstrekt. Wat wijzigt er dan wel?

Onder de oude regeling konden bezorgers/depothouders/rittenrijders die de werkzaamheden  als zelfstandig ondernemer verrichtten een verklaring van de Belastingdienst krijgen dat zij door de Belastingdienst als zelfstandig ondernemer werden gezien, de zogenaamde VAR verklaring. Voor de grootste  groep echter was er sprake van het verrichten van de werkzaamheden op basis van een zogenaamde Overeenkomst van Opdracht. Dit is geen arbeidsovereenkomst, maar een contract waarin opdrachtgever (NDC) en de bezorger met elkaar afspreken dat de bezorger/depothouder zal zorgen dat de krant op tijd in de bus bij de abonnee komt. De bezorger hoeft dit niet zelf altijd te doen, hij mag zich laten helpen, maar hij mag ook de werkzaamheden door iemand anders later doen (zolang deze personen maar ouder zijn dan 15 jaar en in Nederland mogen werken). En ook hier kunnen we je geruststellen, ook hierin verandert niets.

Onder de oude regeling was er bij een VAR duidelijkheid dat de vergoeding die NDC betaalde aan de opdrachtnemer een bruto vergoeding was waar geen loonheffing en premies over hoefden worden ingehouden. Bij de overige groep bezorgers, depothouders en rittenrijders die geen VAR hadden werd in de meeste gevallen ook de vergoeding bruto uitbetaald. In het geval een bezorgers/depothouder/ rittenrijder die echter boven een betaald bedrag aan vergoeding uit kwam dan verplichte de Belastingdienst NDC om toch loonheffing in te houden (dit wordt de fictieve dienstbetrekking of de gelijkgestelden regeling genoemd).

In feite had NDC dus binnen een groep te maken met drie verschillende fiscale regelingen, straks zal nog maar één regeling gelden. Voor de kleine groep waarvoor nu geldt dat NDC loonheffing inhoudt zal dit inhouden dat vanaf 1 januari NDC dit niet meer zal doen. Ook zij ontvangen dan net zoals nu de mensen met een VAR en de overige bezorgers de vergoeding bruto.  Voor mensen die het toch prettig vinden om vooraf toch al loonheffing te betalen als een voorheffing voor de inkomstenbelasting zal NDC overigens wel zorgen voor een aantal bureaus die hier alsnog voor kunnen zorgen.

De nieuwe wet maakt het noodzakelijk om met iedereen een nieuwe overeenkomst te sluiten. Dit zal een overeenkomst zijn die door de Belastingdienst is goedgekeurd. Een zogenaamde Modelovereenkomst. Zowel NDC als bezorgers moeten zich houden aan de afspraken in deze Modelovereenkomsten.

In de loop van de komende maanden ontvangen alle bezorgers/depothouders en rittenrijders een nieuwe Modelovereenkomst. Ook daarbij zullen we bovenstaande natuurlijk nog eens uitleggen.